Reparatie zgarietura cheie

#1
Salutare,

Am mai postat tutorialul asta si pe alt forum, insa nu toata lumea intra acolo, deci am decis sa il pun si aici pentru a ajuta comunitatea matizistilor :) .
In mare povestea este ca Sparkul a primit o cheie de la un vecin binevoitor si cum nu vroiam sa vopsesc elementul pt atata lucru, am zis sa trec la treaba. M-am uitat la mai multe tutoriale video, foto etc si am intrebat persoane care au mai facut operatiunea. Incerc sa sintetizez in tutorialul de mai jos tot ce am invatat si am aplicat in cazul meu. Daca nu sunteti de acord cu ceva ce am facut, puteti scrie, orice comentariu este binevenit si ii va ajuta pe ceilalti colegi.

Note importante:
1. Masina trebuie sa fie spalata inainte de operatiune si uscata bine.
2. Inainte de a va apuca de toata zgarietura verificati ca vopseaua pe care o aveti are culoarea care trebuie incercand-o pe o zona mica a zgarieturii.
3. Nu folositi chit bicomponent si/sau chit care sa nu fie ultra fin.
4. Sansele de reusita sunt direct proportionale cu rabdarea si precizia mainii, deci fiti calmi si fiti constienti ca nu aveti ce sa faceti rau, daca gresiti, stergeti cu diluant si o luati de la inceput. Nu insistati totusi cu diluantul pentru a nu afecta lacul de pe masina.
5. Timpul de lucru variaza in functie de dimensiunea zgarieturii si experienta. Eu am lucrat aprox 2 ore.

Materiale necesare:
- Vopsea facuta in functie de codul de culoare al masinii
- Lac monocomponent sau bicomponent dar in care puneti mai putin intaritor (1:4 in loc de 1:2)
- Diluant (eu am folosit Nitro), dar unul mai bland s-ar putea sa fie mai ok
- 1 tub de chit fin de tip 1k (monocomponent). Eu am folosit BODY PRO P 980 1K FINE FILLER, insa am gasit pe internet si CROMAX 710R 1K ULTRA FINE PUTTY
- Un spray cu alcool tehnic sau degresant antisiliconic. Eu am folosit degresant
- 1-2 lavete din microfibra "pufoase" pentru degresare
- 2-3 lavete din microfibra "plate" sau 2-3 carpe din bumbac curate pentru curatare chit si vopsea
- 1-2 pensule cu varf foarte fin
- 1 spatula de intins chit sau un card de plastic
- 1 spatula din cauciuc sau un suport de burete pentru smirghel
- 1 banda de mascare, de preferat pentru auto, cea pentru zugravit nu adera intotdeauna bine

Pasi de parcurs:
1. Spalati masina si lasati-o sa se usuce bine (dupa ce ati sters-o ).

2. Evaluati zgarietura: acolo unde zgarietura a trecut de lac si de vopsea si a ajuns la grund vom urma pasii de mai jos. Acolo unde inca se mai vede vopsea veti urma se poate aplica direct lac incolor in zgaritura, sarind pasii in care aplic chitul si vopseaua. in zonele in care zgarietura nu a trecut de startul de lac se poate incerca direct polishare sau wet sanding (vezi mai jos, pasul 14) urmat de polishare.

3. Degresati zona folosind alcoolul tehnic/ degresantul antisiliconic si laveta de microfibra pufoasa, apoi stergeti cu o parte uscata. Lasati sa se usuce 2-3 min.

4. Mascati zona de lucru cu banda de mascare in zona de lucru. La mine zgarietura este lunga, insa am mascat doar zona unde este adanca. Scopul mascarii este in primul rand de nu imprastia chit pe o zona mare. In al doilea rand voi putea folosi banda ca ghidaj pentru cat de gros sa aplic startul de chit.
20170903_094920.jpg

5. Luati cardul/ spatula de aplicat chit si puneti o cantitate mica (cat un bob de mazare), apoi aplicati-l in zona de lucru. Scopul este sa impingeti chitul in zgarietura, deci puteti o presiune medie pe spatula.
20170903_100251.jpg

6. Lasati chitul sa se usuce 15-20min apoi indepartati banda de mascare.

7. Luati una din lavetele plate (nepufoase) si imbracati cu ea spatula de cauciuc (suportul de smirghel). Aplicati pe carpa 5ml (un dop) de diluant, apoi incepeti sa stergeti excesul de chit. Forta de apasare trebuie sa fie mica, suprafata trebuie "mangaiata", diluantul va face toata treaba. La sfarsit zgarietura si tabla ar trebui sa arate ca in poze: chit in interiorul zgarieturii, curat pe margini. Este important de precizat ca chitul nu trebuie sa fie "pana in buza" zgarieturii, ci doar umple o parte din ea. Chestia asta se intampla in mod normal cand veti trece peste zgaritura cu carpa cu ditulant imbracata in spatula de cauciuc.
20170903_100416.jpg
20170903_100301.jpg
20170903_100539.jpg
8. Amestecati putina vopsea cu lac pentru a da duritate mai mare vopselei. Eu am folosit vopseua si lacul cumparate anul trecut pentru retus. De regula cumpar vopseaua la spray facuta la culoarea masinii. Prefer sprayul pentru ca tine mult mai bine in timp. Aplicati vopseua cu ajutorul pensulei in interiorul zgarieturii, punctand putin cate putin. Primul strat l-am folosit pentru a umple cat mai bine zgarietura fara a da pe afara. Am lasat sa se usuce 5 min.

9. Am luat cardul si am intins o carpa "plata" noua pe una din muchiile cardului. Apoi am pus 3-4 picaturi de diluant pe carpa si am asteptat cateva secunde sa se zvante. Pasul acesta este foarte important, altfel diluantul va sterge tot ce ati muncit pana acum. Cu miscari foarte usoare si cu forta de apasare mica se sterge zgarietura in lungul ei. Ideea este sa puneti muchia cardului perpendicular cu zgarietura si sa o "mangaiati" lasand diluantul sa netezeasca marginile vopselei aplicate la pasul 8. Dupa acest pas zgarietura ar trebui sa arata cam asa.
20170903_110036.jpg
20170903_110040.jpg

10. La mine, din cauza diluantului si a carpei vopseaua din zgarietura si-a schimbat un pic culoarea, deci a fost nevoie sa mai aplic inca un strat foarte subtire de vopsea. De data aceasta am aplicat atat de putina vopsea incat nu am mai incarcat marginile zgarieturii.
20170903_114439.jpg


11. Acum lacul si vopseaua au nevoie de aprox 1 saptamana (cu soare si temperaturi de 15-20grade minim) pentru a se intari cum trebuie. Dupa o sapatamana am continuat cu puasl 12.

12. Am "spalat" local masina cu sampon auto fara clatire (Optimum No Rinse). Se poate spala toata masina acasa sau la spalatorie, insa nu la spalatorie cu perii si rugati sa nu insiste cu carpa si jetul in zona respectiva.

13. Am luat o coala de smirghel de 1500, am rupt jumatate si am imbracat cu ea un buretel de vase. Am facut asa pentru a distrubui forta de apasare si a nu risca sa zgarii adanc.

14. Am lubrifiat coala de smighel si masina cu apa cu samponul auto de la punctul 1 si am trecut cu miscari sus-jos (perpendicular) peste zgarietura. se poate folosi si apa cu putin sapun lichid. Surprinzator lacul de pe masina este foarte moale si f subtire (din pacate) si scoaterea zonelor unde zgarietura nu ajunsese la vopsea a fost o joaca de copii.

15. Am lasat sa se usuce, am verificat daca am adus lacul din zgarietura la nivel, apoi am schimbat granulatia la 2000 si am refacut pasii 2-3.

16. Pasul urmator a fost polisharea cu Menzerna heavy cut compound si buretele galben (heavy cut). Am sters apoi cu alcool izopropilic diluat 50% ca sa elimin rezidurile de polish care pacalesc ochiul.

17 . Apoi am trecut la fisinisare cu polish Menzerna 3 in 1 de care am fost f multumit, daca prind ceva zile frumoase in noiembrie le fac cap coada pe amandoua :) .

18. Am aplicat ceara pt protectie.

Dupa cum vedeti poze nu am decat la final, cand m-am apucat de treaba am uitat telefonul in casa si mi-a fost lene sa ma intorc dupa el. Rezultatul este foarte bun, cu masina curata doar de aproape se observa diferenta de nuanta, de la distanta de 1-2m nu se mai vede absolut nimic.
20171022_150855.jpg
20171022_150921.jpg
Ce as fi putut face mai bine?
- Ar fi prins bine sa umplu cu mai multa vopsea zgarietura si sa pun mai putin lac. La masina asta stratul de lac e aproape inexistent in comparatie cu grosimea vopselei si a grundului. Daca as fi umplut cu mai multa vopsea cred ca ar fi fost mai putin vizibila zgarietura la final. Deci sfatul meu este sa umpleti cu vopsea pana cand ajungeti la buza marginilor zgarieturii, si abia apoi sa aplicati lac. Zona este mica si chiar daca nu ramane prea mult lac acolo nu cred ca va conta in timp, poate doar daca obisnuitti sa spalati masina la spalatorie cu perii.

Sper ca tutorialul sa va fie de folos!
ex Daewoo Matiz SE 1999

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Google Adsense [Bot] și 1 vizitator