RCA-Pedia.ro scrie:
Incepand cu luna decembrie 2012 s-au raspandit zvonuri prin mass-media ca preturile asigurarilor RCA se vor majora si cu pana la 50%, zvonuri partial adevarate. Va detaliem in continuare adevarata poveste a scumpirilor RCA.
Adevarul este undeva la mijloc, majorarile nefiind practicate pentru toti asiguratii/soferii. Intentia societatilor de asigurare este sa indentifice tiparele clientilor predipusi accidentelor si sa-i sanctioneze numai pe acestia. In profilul clientului pagubos se inscriu, in general, soferii de pana in 30 de ani, posesorii de masini puternice si cu vechimea permisului de conducere mai mica de 10 ani ce locuiesc in orase mari sau in zone geografice recunoscute pentru frecventa accidentelor (Bucuresti, Bacau, Galati, Prahova, Ilfov etc.).
In urma identificarii riscului de accidente au fost asigurati ce au inregistrat majorari mai mari de 50% iar altii care au platit si cu 10-20% mai ieftin ca anul anterior. Psihoza majorarii preturilor este in mare parte nejustificata atata timp cat riscul prezentat de fiecare sofer in parte este scazut si trebuie tinut cont ca din anul 2010 emiterea politelor RCA se face in mod electronic iar preturile se stabilesc in functie de foarte multe criterii astfel incat doi soferi, posesori de aceeasi marca de masina, aceeasi cilindree, de aceeasi varsta, vor plati tarife ce pot sa difere intre ele si cu cateva sute de RON. In aceste conditii corect este sa se concluzioneze ca tarifele RCA se vor majora pentru o parte dintre asigurati, in special pentru cei predispusi accidentelor. In general, conform statisticilor, doar 10% dintre asigurati produc daune insa plata daunelor acestora acopera 90% din incasarile pe RCA.
O data cu majorarile inregistrate pentru unii soferi acestia vin cu intrebarea : dar nu am avut accidente si reducerea din sistemul bonus-malus se mareste, de ce platesc mai mult ? Pentru acestia raspunsul este scurt : fac parte dintr-un grup identificat de asiguratori ca fiind pagubosi si sunt sanctionati pentru varsta sau puterea masinii ori pentru zona in care masina este inmatriculata. Nu conteaza ca nu ai facut accidente si ca ai primit o reducerea mai mare din sistemul bonus-malus daca reducerea se aplica la un pret de doua ori mai mare ca anul trecut. In 2011-2012 nu multe societati de asigurare luau in calcul factorul varsta sau zona geografica si aveau tarifele destul de generale astfel ca toata lumea (tanar sau batran) platea cam acelasi pret. De la finele anului 2012 situatia s-a schimbat iar acum toate societatile de asigurare tin cont de acesti factori si daca prezinti un risc ridicat de accident vei plati cu siguranta mai mult. Daca esti tanar si vrei sa inmatriculezi o masina pe numele tau e bine sa te gandesti la pretul asigurarii RCA. S-ar putea ca in cativa ani sa platesti pe asigurare cat ai dat pe masina.
Anul 2012 a venit pentru persoanele juridice cu extinderea istoricului accidentelor. Acum, in 2013, cele mai mari majorari de preturi au fost si sunt resimtite de persoanele juridice cu autoutilitare, tiruri si camioane cu mase maxime autorizate mari pentru ca in anii anteriori reducerile de la o polita la alta au fost si de 50% iar acum preturile revin la nivelul dinaintea reducerilor.
In incheiere, pentru cei ce s-au gandit la CSA si la reglementarea preturilor pe RCA raspunsul este urmatorul : sa presupunem ca preturile RCA ar fi controlate de CSA. In acest caz societatile de asigurari (companii ce trebuie sa produca profit pentru actionarii lor) vor argumenta ca preturile nu pot ramane fixe si nici restrictionate intr-o plaja de 10% de la un an la altul pentru ca nici cheltuielile cu daunele nu sunt fixe iar preturile pieselor auto si a manoperei variaza. Intr-un final ar trebui reglementat un intreg lant de activitati economice sau chiar toate. Ar fi corect daca s-ar proceda asa?
Ce spune CSA despre aceste majorari?
CSA scrie:
Referitor la afirmațiile apărute zilele acestea în presă, conform cărora prima RCA ar putea crește cu 50% sau chiar mai mult, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) face următoarele precizări:
Tarifele de primă pentru asigurările obligatorii RCA sunt stabilite exclusiv de către societăţile de asigurare, în funcţie de rezultatele proprii înregistrate pentru această formă de asigurare și strategia de vânzare.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor nu poate interveni asupra cuantumului tarifelor de primă RCA, întrucât acest lucru ar contravine directivelor europene și atribuțiilor CSA.
Proiectul de modificare și completare a Normelor privind asigurarea obligatorie RCA, puse în aplicare prin Ordinul nr.14/2011, pe care CSA îl supune dezbaterii publice în această perioadă, nu vizează majorarea tarifelor, ci are în vedere stabilirea unui mod unitar de calcul actuarial care să conducă la un cuantum corect al tarifului de primă RCA, în beneficiul asiguraților și păgubiților.
Cu alte cuvinte, societatile de asigurari au invatat un lucru de la vanzatorii de carburant din Romania: cum sa practice preturi de cartel si sa dicteze preturile.